Let op! Dit is aanvullende tekst op het hoofdstuk "Snelheid" in je app:
Zorg dat je leert wat de rem- en reactietijd is in meters ten opzichte van de gereden snelheid. Op je examen krijg je vragen over:

  • Rem- en stopafstand.
  • Reactietijd en afgelegde meters.
  • Snelheden.

Snelheid

Snelheden zijn in Nederland bepaald op 50 km/u binnen de bebouwde kom, 80 km/u buiten de bebouwde kom, 100 km/u op autowegen, 130 km/u op autosnelwegen en 15 km/u in woonerven. Dit is standaard. Als er andere borden staan die de snelheid aangeven, dan gelden die natuurlijk. Maar dat is afgelopen zodra je een kruising of zijstraat voorbij bent en het bord word niet herhaald. Of wanneer er een bord staat die aangeeft dat het verbod opgeheven is.

Pas je snelheid aan aan de situatie. Ga niet te snel maar ook niet te langzaam. En als je lang op de snelweg hebt gereden dan treed gewenning op. Je rijdt vaak te hard als je van de snelweg af komt en je kijkgedrag is anders. Op de snelweg let je nu eenmaal anders op het gelijksoortige verkeer dan binnen de bebouwde kom met als z'n fietsers en voetgangers.

Autowegen en autosnelwegen

Als je op de autosnelweg rijdt en er staan borden die een andere snelheid aangeven dan 130 km/u, worden die borden na elke oprit herhaalt. Ook op hectometerpaaltjes staan snelheidsaanduidingen waarop de maximum snelheid op staat aangegeven. Zonder snelheidsaanduiding geldt de standaard snelheid. Dit geldt ook voor autowegen maar dan met 100 km/u. Zie hectometerpaaltjes.

Image

Snelheid buiten de bebouwde kom

Als buiten de bebouwde kom de snelheid afwijkt van de standaard snelheid, dan geldt die snelheid tot de eerst volgende zijweg of kruising. De kruising of zijweg kun je al zien aan de voorrangsborden die na de kruising worden geplaatst. Zo weet je ook meteen of je binnen of buiten de bebouwde kom rijdt. Aan de wegbelijning kun je dat trouwens ook zien. Dan is de kantlijn onderbroken met een doorgetrokken of onderbroken asstreep. Zie hectometerpaaltjes.

Image

Snelheid binnen de bebouwde kom

Als binnen de bebouwde kom de snelheid afwijkt van de standaard snelheid, dan geldt die snelheid tot de eerst volgende zijweg of kruising. Zo is de toevoeging van 50 km/u op dit bord overbodig. Maar is geplaatst voor de duidelijkheid.

Vaak zijn snelheidsbeperkingen vooral te vinden bij wegwerkzaamheden. Bij drukke en gevaarlijke wegen word de snelheid ook beperkt en word er een 30 km/u zone ingesteld. Dat geldt dan tot het einde zonebord. Dan mag je dus weer 50 km/u.

Image

Snelheid binnen erven

Binnen een erf (tot 1988 woonerf) was tot 2013 de snelheid stapvoets. Dat is vanaf dat jaar door de hoge raad bepaald op 15 km/u. Als je het bord erf gemist hebt dan kun je aan de parkeerplaatsen zien dat het een erf betreft. Er staat bij elke parkeerplaats een P op het wegdek. Ook aan het ontbreken van een trottoir is dat te zien.

Image

Adviessnelheid

Adviessnelheid is wat het is, een advies. Maar wel een advies om op te volgen. Ze plaatsen dat soort borden bij gevaarlijke omstandigheden. Bij bochten staan ze vaak, er is na de bocht geen noodzaak om een einde adviesbord te plaatsen. Adviesnelheden komen ook voor bij een reeks verkeerslichten zodat je geen rood verkeerslicht tegenkomt. Dat noemen ze een groene golf. Dat word vaak elektronisch aangegeven.

Examenvraag: mag je hier 70 km/u blijven rijden? Wat denk je?

Image

Tijdswinst

Is er tijdswinst te halen uit harder rijden? Kort en bondig, nee. Hard rijden van verkeerslicht naar verkeerslicht kost alleen maar brandstof. En je hebt een grotere kans bij een ongeval betrokken te raken. Mocht je wel een keer een groen licht halen wanneer je hard rijd, je komt elkaar het volgende verkeerslicht weer tegen. Als je lange stukken snelweg rijd over een lange afstand, dan zou je wel tijdswinst kunnen halen. Maar hier in Nederland zijn de snelwegen te kort en te druk.

Afstand houden

De wet zegt: “de bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is”.

Als je ver vooruit kijkt, door auto's heen, langs fietsers als je er achter zit, dan kan je de weg goed overzien. Maar hij is dan niet vrij. Overzicht gaat samen met afstand houden.  In de app heb je kunnen lezen hoe je kunt berekenen of je genoeg afstand hebt met je voorligger. 
Afstand houden is belangrijk omdat je nooit weet wat je voorligger gaat doen. Op de snelweg gaat het misschien jaren goed, opeens heb je iemand voor je die remt voor een overstekend beest. Die heb jij niet gezien, met alle gevolgen van dien. Ook zijn er mensen die het recht in eigen hand nemen door opeens hard te remmen omdat ze vinden dat jij te dicht achter hen zit. Onvoorspelbaar gedrag maakt het gevaarlijk.

Het vervelende is wanneer je afstand houd, er altijd anderen tussen voegen. Dat gaat nu eenmaal zo, blijf toch proberen om een goede afstand te houden.