Een hectometerpaal is een paaltje dat elke 100 meter voornamelijk langs rijkswegen of provinciale wegen staat met als hoofddoel positiebepaling. Hectometerpaaltjes zijn in Nederland voornamelijk in groen met witte letters uitgevoerd. De hectometrering van wegen loopt in de regel op van het begin van de weg tot het einde van de weg. 
Het begin van een snelweg naar zijn eindbestemming toe, is de rechterbaan van de autosnelweg en loopt de nummering op. Rij je bijvoorbeeld op de A1 van Amsterdam (waar de A1 begint) naar het oosten, rij je op de rechterrijbaan van de autosnelweg.
Rij je van het oosten naar Amsterdam dan loopt de nummering af. Je rijdt dus op de linkerrijbaan van de autosnelweg.

In geval van pech, word er gevraagd waar je staat. Zorg dat je alle informatie die je aantreft op een hectometerpaal, doorgeeft aan degene die je aan de lijn hebt. Behalve dan de eventueel vermelde snelheid, daar hebben ze niet zoveel aan.

Image

Hectometerpaaltje met nummer. Dit is een eenvoudige oude uitvoering die niet zo vaak meer gebruikt worden. En wordt vooral op wegen binnen de bebouwde kom gebruikt. Of op plekken waar er niet zoveel ruimte is.

Image

Dit hectometerpaaltje heeft een gele aanduiding van een provinciale weg.

Image

Dit hectometerpaaltje heeft een rode aanduiding van een autosnelweg. Daarbij geeft dit bord ook de rijbaankant van de autosnelweg aan. Namelijk rechts. Het tegemoet komende verkeer heeft dus "Li" op het hectometerpaaltje staan.

Image

Hectometerpaaltje met autosnelwegaanduiding. In het gele vlak staat een letter die aangeeft om welk vlak van de hoofdrijbaan of parallelweg je bevind. De letteraanduidingen vind je vooral op afslagen en knooppunten. Verder kan ook weer Li of Re erbij staan.

Image

Dit hectometerpaaltje heeft weer een autosnelwegaanduiding. Daarbij rij je dus van west naar oost op de autosnelweg (vandaar Re) en is de snelheid beperkt naar 120 km/u. Die snelheid rij je tussen 6 uur 's ochtends en 7 uur 's avonds. Anders rij je 130 km/u.

Image

Ooit gehoord van CADO? Het betekend CAlamiteitenDOorsteek. Het aantal meters aangegeven op het bord, geeft aan waar de doorsteek zich bevind. Het is vaak een beweegbaar deel in de middenvangrail en is bedoeld voor hulpdiensten die vaak aan de andere kant van de snelweg, de plaats van het ongeval makkelijker kunnen bereiken.

Bermpaaltjes, reflectorpaal of bermplank is een onderdeel van de bebakening van wegen. Reflectorpalen laten het wegverloop en de wegrand zien, met name in omstandigheden met slecht zicht, zoals mist, in het donker en regen.

Aan de rechterkant van de weg reflecteren ze rood, aan de linkerkant wit.

Image