Van elk verbodsbord is natuurlijk een zonebord te maken. Zelfs gecombineerde verboden. Een zone geldt voor een heel gebied zowel rechts als links langs de weg. Bij het einde van een zone gelden de normale verkeersregels weer.

 
Image

 

30 km/u zone.

 


Dit bord staat aan het begin van een gebied met veel zijstraten, fietsers en misschien ook scholen. Wees bedacht op langzame verkeersdeelnemers en spelende kinderen.
 
Image

 

Einde 30 km/u zone.

 


Vaak liggen 30 km/u zones binnen de bebouwde kom dus als je dit bord voorbij rijdt, dan weet je hoe hard je weer mag.
 
Image

 

60 km/u zone.

 


Dit bord vind je vaak buiten de bebouwde kom in combinatie met fiets- of suggestiestroken. Let op fietsers, ze kunnen makkelijk afgedekt worden door je voorganger.
 
Image

 

Einde 60 km/u zone.

 


Soms ben je nog buiten de bebouwde kom, soms rij je net de bebouwde kom weer in. Je snelheid hangt daar vanaf.
 
Image

 

Verbodzone voor vrachtauto's om in te rijden.

 


Als vrachauto's er niet inmogen, dan heeft dat een reden. Vaak smalle wegen of bruggen, zachte bermen. Milieubezwaren kunnen ook de reden zijn.
 
Image

 

Einde verbodzone voor vrachtauto's.

 


 
Image

 

Parkeerverbodzone.

 


Let op bestuurders die wat langzamer rijden om een parkeerplaats te zoeken waar ze wel mogen parkeren.
 
Image

 

Einde parkeerverbodzone.

 


Let op geparkeerde auto's of plotseling wegrijdende auto's.
 
Image

 

Parkeerverbod- en 30 km/u zone.

 


Een combinatiebord met 2 verboden. De weg is nu overzichtelijk en de kruisingen zijn nu goed te overzien en door de snelheidsbeperking ook goed te anticiperen op het overige verkeer.
 
Image

 

Einde parkeerverbod- en 30 km/u zone.

 


Je komt weer in een gebied waar je harder mag.