Let op! Dit is aanvullende tekst op het hoofdstuk "Milieu" in je app:
Lees dit hoofdstuk op je gemak door. Examen vragen kunnen gaan over:

  • Manieren om milieubewust te rijden.
  • Onnodig lawaai.
  • Bandenlabel.

Milieu

De wereld waar we nu in leven is milieubewust leven een hot item. Denk maar aan alle topontmoetingen met landen die overleggen over hoe we luchtverontreiniging kunnen tegengaan. Klimaat veranderingen en wereldwijde stijging van temperatuur bedreigen onze manier van leven en het controleren van de uitstoot van broeikasgassen zoals CO2 beheersen de agenda's. Daarbij komen ook nog alle schandalen zoals “dieselgate”, begonnen bij Volkswagen die de uitstoot softwarematig beïnvloeden zodat auto's met een hogere uitstoot dan verplicht, toch door strenge keuringen kunnen komen. Dan blijkt dat bijna alle autobouwers zich hier schuldig aan maken.

Je kunt als automobilist je steentje bijdragen aan het verminderen van uitstoot door je rijgedrag aan te passen. Het is ook nog eens goed voor je portemonnee.
Moderne auto's zijn vaak al uitgerust met systemen die ervoor zorgen dat de auto niet onnodig vervuilt. Zoals een start/stop systeem die de auto uitschakelt zodra je de auto in neutraal zet en je koppeling los laat. Als je de koppeling weer intrapt start de auto direct weer. Waarschuwingssystemen die je waarschuwen als de motor de brandstof niet goed verbrand. Een katalysator en een roetfilter die de uitlaatgassen filteren.

Als automobilist kun je ook maatregelen nemen om de uitstoot te verminderen. Bij iedereen is wel bekend dat je bij een openstaande brug je motor uit moet zetten. Dat je niet met je gaspedaal moet spelen als je bij een verkeerslicht stilstaat om daarna hard op te trekken. Probeer op tijd te schakelen en niet te hard te rijden. Onnodig inhalen is niet alleen irritant voor je medeweggebruikers, hard rijden om daarna weer hard te moeten remmen, is verspilling van de brandstof. Remmen is eigenlijk energieverspilling.

Hier volgen nog een paar, misschien niet zo voor de hand liggende maatregelen die je kunt nemen om zuiniger te rijden.

  • Schakel tussen de 2000 en 2500 toeren.
  • Voorkom veelvuldig remmen, optrekken en schakelen door verder vooruit te kijken en te anticiperen.
  • Gebruik je cruise control.
  • Schakel zware stroomverbruikers uit als je ze niet nodig hebt. Zoals de airco of de achterruitverwarming.
  • Controleer regelmatig de bandenspanning.
  • Laat de auto uitrollen in de versnelling en trap niet te vroeg de koppeling in. Trap de koppeling pas in als je vlak bij het stationaire toerental bent.
  • Rij niet onnodig met een skibox of imperiaal op het dak.
  • Plan je rit zodat je files kunt vermijden.
  • Ga carpoolen.
  • Bij korte afstanden kun je ook met de fiets bereiken.
  • Onderhoud de auto en de motor.

Als je een automaat rijd, probeer aan te voelen wanneer een auto schakelt. Door je gaspedaal wat minder diep in te trappen, schakelt de auto eerder waardoor je in lagere toeren rijdt.

Onnodig geluid

Artikel 57 RVV 90 "Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken."

Aan het voertuig worden eisen gesteld over het geluid dat ze mogen produceren. Zo zijn sportuitlaten niet toegestaan als ze boven bepaald dB(A) uitkomen bij een bepaald aantal toeren die voor dat type auto geldt. Als je je kenteken op de site van het RDW intypt, kom je dit soort gegevens over je auto tegen.

Hiernaast een Voertuig Identificatie Nummer (VIN) met daarbij vermeld hoeveel geluid de auto mag maken bij een bepaald aantal toeren.

Image

Bandenlabel

Vanaf 1 november 2012 zijn alle Europese verkooppunten van autobanden verplicht om het Europees bandenlabel te voeren. Het bandenlabel geeft informatie over het brandstofverbruik, de veiligheid en de geluidsproductie die horen bij een bepaalde band. De bedoeling hiervan is, om consumenten een bewuste keuze te laten maken.

Het bandenlabel gaat hiermee verder dan de bekende energielabels voor auto's of witgoed. Waar daar alleen informatie gegeven wordt over energieverbruik (dus CO2-uitstoot) pakt het Bandenlabel ook geluidsproductie en veiligheid mee. Als maat voor de veiligheidsprestaties wordt gekeken hoe goed de band remt in natte omstandigheden. Het label moet de verkeersveiligheid verhogen en de belasting voor het milieu verlagen.

Het label zegt iets over:

  • Brandstofverbruik:
    Een band heeft een zogeheten rolweerstand. Hoe sterker de rolweerstand, hoe meer brandstof er nodig is om die weerstand te overwinnen. Dus des te ongunstiger is de vermelding van het bandenlabel op dit onderdeel.
  • Veiligheid:
    Er zijn verschillende eigenschappen van een band die belangrijk zijn om die veiligheid te kunnen bieden. Denk hierbij aan de hoeveelheid grip, het vermogen om te kunnen afremmen op zowel droge als natte wegen en vanaf hoge snelheid, om weerstand te bieden tegen aquaplaning, etc. Als kenmerk om de veiligheid van een band op het label op te nemen is gekozen voor de remweg op nat wegdek.
  • Geluidsproductie:
    Op het label staat alleen informatie over het geluid van banden buiten de auto. Het geluid van banden in de auto kan heel anders ervaren worden.
Image